Peter Westerberg

Jag brukar använda ordet restomod – ett ord som är hämtat från bilvärlden – ”restoration” och ”modification. Istället för att renovera gör man lättare moddar i förbättringssyfte. Ibland är det inte ekonomiskt försvarbart att skaffa originaldelar som överstiger instrumentets värde eller så tänker man sig helt enkelt att få ett instrument som både är gammalt och spelbart.
Höfner importerades i stor mängd till Sverige under 50- och 60-talet då det var ett mer prisvärt alternativ till amerikansktillverkade gitarrer. Deras modellutbud var enormt och modellerna kunde variera väldigt mycket i utförande från år till år. Speciellt de exklusivare archtopmodellerna kan vara väldigt påkostade och i klass med amerikanska tillverkare men de enklare plankorna är inte alltid så roliga.
Min kompis Thomas Dawidowski hittade en modell 182 från 1961 till ett väldigt bra pris men den var i uselt skick och man hade gjort några moddar som inte var så pietetsfulla. Det fick bli en restomod.

Höfner 182
Som den såg ut när Thomas köpte den. En Jazz Bassmick var en förbättring men inte så snyggt. Omlackad i svart plastlack. Hålet sattes igen med trä.
Jim tillverkade ett plektrumskydd som mycket väl kunnat designats av Höfner.
Höfner 182
Micken lindades om och vaxades av Seven Engineering.
Höfner 182
Jim slipade greppbrädan och bandade om.
Huvudet var hyfsat intakt. Originalstämskruvarna fanns kvar men borde kanske ha bytts ut. Men: if it works – don’t fix it. Ny översadel av ben.
Höfner 182
Reflektorn till Höfners rattar brukar ofta saknas; de var limmade med kontaktlim som torkar ut. Den ena saknades men Thomas kom på att ett tyskt 10-pfennigmynt passade perfekt. Elektroniken bytes ut.
Lackerad i gultonad Olympic White cellulosalack.