Peter Westerberg

Även detta inlägg handlar om en udda fågel – en Gibson Les Paul Signature från 1972. Les Paul lobbade hårt hos Gibson för att de skulle anamma lågimpendansmickar – de har sina fördelar men inte så stora att Gibson ville satsa på dem lika mycket som Les Paul. De gjorde honom till viljes med några modeller med lågimpedansmickar; Les Paul Recording, Les Paul Professional, basen Les Paul Triumph (som hade en Les Paul-formad kropp) och Les Paul Signature. Alla dessa läste jag om när jag började nörda ner mig i gitarrer i början på 80-talet, de tre förstnämnda har jag sett några gånger men ändå väldigt sällan. En Signature har jag aldrig någonsin sett i verkligheten tidigare.

Gibson Les Paul Signature
Udda fågel – guldtupp?

En märklig best, designmässigt hälften 335 och hälften Les Paul Goldtop. Kroppen är uppbyggd som en 335:a med en centerstock. Den har en tidstypisk tredelad hals, ett ”vanligt” Gibsonhuvud och crown inlays. I övrigt inget udda – förutom mickar och elektronik. På sargen sitter ett telejack för lågimpendansutgången och på locket sitter motsvarande för högimpendans. Tanken var att man via lågimpendansutgången skulle kunna köra rakt in i ett mixerbord, därtill blir det mycket lite dämpning av kabeln. Högimpendansutgången är kopplad till en transformator inne i gitarren som ger den en utimpendans som är att jämföra med vanliga högimpedansmickar. Det finns bara en volym och en ton, de två andra rattarna är vridomkopplare: en impedansomkopplare med tre lägen och en för att koppla mickarna i motfas.

Detta exemplar var i bra skick trots sin ålder men greppbrädan var lite ojämn, några band var ojämna och slitna så det blev en ombandning.

Gibson Les Paul Signature
För att vara från 1972 var den i bra skick, även om det fanns tecken på att den spelats mycket hade tidigare ägare varit rädd om den. Jim slutpolerar banden – allt utom banden är täckta med tejp, även baksidan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.