Roffe Wikström, pedaler och övrigt

Aria Diamond Fuzz and Wah 1969   

Jag köpte den här 1969. This is the real shit. En av de få gånger den använts var på inspelningen av Underground Failures LP 1969-70. I Underground Failure ingick bland annat John Holm, Lasse Ermalm, Gunnar Lundestam, Stefan Wermelin, Totte Tennman och Dick Blomberg. Jag var nån slags inhyrd (gratis) studiomusiker. I originalkartong och instruktionsblad.

5000:-

Ibanez Tube
Screamer TS-9, ex-Joe Bonnamassa

Joe Bonamassa med Roffes Lill-Tiger.
Och Bonnamassa med Roffes Fender Eric Johnson Signature Stratocaster.

Jag fick den här Tube Screamern av Joe Bonamassa när han lånade två av mina gitarrer i samband med hans första konsert i Stockholm 29 juli 2007. Hans egna gitarrer hade hamnat i en annan världsdel och om inte arrangören Lasse Tuna Olofsson kommit att tänka på att jag kanske hade passande gitarrer hade konserten ställts in. Han lånade Lill-Tigern, en Les Paul 59:a Historic från 2001 med två gamla PAF:ar, och en Sunburst Eric Johnson Strata från 2006 (red. anm: dessa gitarrer är inte till salu). Som tack fick jag den här pedalen som han signerade.

Detta är en reissue av TS-9, årtal okänt då man tagit bort gummiplattan på undersidan (för att montera kardborreband) där serienummer suttit. Inga komponenter har datummärkning. Uppenbarligen har inga moddar har gjorts. Bonamassa har gjort markeringar för inställning vid varje ratt. Därtill satt det ett batteri (Duracell Procell) i den vilket kan tyda på att Bonamassa hör till dem som anser att strömmatning är av ondo.

10000:- eller högstbjudande

Boss Chromatic Tuner

Använd av mig under hela 2000-2019 varefter jag gick över till TC Electronics PolyTuner och TC Polytuner Clip.

400:- / SÅLD

Fender ABY Pedal

Två gitarrer till en förstärkare eller tvärtom. Som ny – aldrig använd.

300:- / SÅLD

Damage Control Womanizer

Damage Control startades av människor tidigare anställda på Line6 som tyckte att Line 6 blivit slarviga och gjorde mindre bra grejor. Därför blev Damage Control till. Man började använda rör i designerna för att få mer välljudande resultat. Jag köpte min första strax efter att dom kommit med Womanizer. Jag använde den dels när jag flög till festivaler då den blev min säkerhet inför de förstärkare som fanns där. Hemma använde jag den ansluten till aktiva småmonitorer eller datorhögtalare via  ett reverb/delay antingen TC Electronics eller Damage Controls Glass Nexus. När Damage Control gick i konkurs köpte jag via agenten upp ett mindre lager för att jag tyckte dom var så jävla bra. Niklas Medin t.ex. vägrar ansluta sin Wurlitzer till förstärkaren utan en Womanizer emellan. Andra boosters och overdrives funkar helt enkelt inte.
Som ny, aldrig använd. Med Damage Controls egen nätdel.

3000:-

Damage Control Liquid Blues

En något kraftfullare pedal som ger mer dist. Jag har faktiskt aldrig använt den men hämtade denna beskrivning:
This is a dual tube overdrive unit utilizing two 12AX7 preamp tubes. I used it for many years in front of my old solid state amp to get more of a tube driven sound without having to buy a real tube amp. It has a really transparent sounding built-in compressor and a ”clarity” control which blends a compressed version of your clean signal back in under the distortion making for a very articulate sound with a lot of note definition. The nuclear button essentially doubles the gain, so it’s like having two channels. I used to set the gain fairly low to where the tubes were just starting to break up and just leave the pedal on all the time, then hit the nuke button to put it into full overdrive, and add a Tube Screamer in front of that for a lead tone. Worked like a charm and made my lifeless old solid state amp sound killer. I’m a little sorry to see it go, but I’ve upgraded to an all tube amp and don’t really need it any more, so I’d rather sell it to someone who can put it to good use. It runs off a special AC power supply which is include. Unfortunately I don’t have the original packaging, but as you can see in the pictures it is in excellent condition.

Med Damage Controls egen nätdel.

3000:-

Damage Control Glass Nexus Multi-Effects Pedal

Det här reverb/delay pedalen är hett eftertraktat vilket begagnat priserna visar. Jag är ingen expert vad gäller pedaler och delayer minst av allt men det här anses som sjukt bra, har lyckats uppsnappa. I absolut nyskick med Damage Controls egen nätdel. Säljs på Reverb för 6.000:-.

5500:-

Blackstar HT Dual Distortion two tube pedal

Drivs med en 16 volt nätdel för att ge rören tillräckligt med kräm. Jag har aldrig använt den, vet inte hur den låtar. Jag vet att den har en ratt för att ställa ljudkaraktären mellan engelskt till amerikanskt förstärkarljud och att den har tre linjer med olika ljud varav två är switchbara med en fotpedal. Dessutom högtalarsimulering på en av de två utgångarna.

Nyskick, dock saknas 16 volt nätdel. Finns att köpa för 160:-.

1000:-

En större kasse med patchkablar

500:-

Ett par JBL L100

Sjuttiotalets standard monitorer som satt i alla studios. Grymt avslöjande i mellanregistret. Trevägs system med 12”, 4” (tror jag) och 1” i diskanten. Fanns bland annat i Metronomestudion men i stort sett över allt. Dock oftast i sin studioversion som hade ställbart mellanregister, vill jag minnas och då även annan modellbeteckning 4311. Just dessa kommer från MNW studion där jag köpte dom ca. 1985.

2000:- / SÅLD

Pedalboard modell större i väska med väldigt bra nätdel och kablage

Gator GPB-BAK-1 I Pedalboard/w bag I GFl: 1.719,20
Decibel Eleven Hot Stone Deluxe: 1839.20
Sladdar, kablar: 1.471,60
Totalt nypris: 5030:-

Aldrig använt på spelning, knappt hemma.

2500:-

Yamaha L-7B

Nästan nytt, använt tre gig. Köptes på inrådan av Yamaha som det bästa och stabilaste stativet till det CP88 vi skaffade till bandet. Kostar 2.300:- hos Thomann.

800:-